Začnem zostra: proti tejto hre som veľmi zaujatý. Pred cca jeden a pol rokom som ju asi 3 dni sťahoval s mojím pomalým internetom – načo sa tá vec (z oficiálneho storu) na konci inštalácie veľkolepo automaticky odinštalovala. Bože.

Vtedy mi skrsla v hlave myšlienka dať jej 0 hviezdičiek z 10. Predsa som len nevydržal, s o čosi rýchlejším internetom som to opäť nainštaloval – a konštatujem iba sklamanie. Vravím na rovinu, že recenzujem iba malú časť hry – pretože nemám silu pokračovať. Absolútne ma to neláka.

Hru ničia bugy, ale najmä zlé designérske rozhodnutia. Pritom ide o veľkolepý projekt, s nákladom ako kinový blockbuster, na ktorom robil štadión ľudí, navyše hra má background, vlastný príbeh. Lenže nie je zábavná. Je ťažkopádna… a je tak urobená schválne. Dosť vecí, ale schválne nie je, len sa to tvorcom vymklo z rúk.

• Napríklad scenár. Pôsobí na mňa ako by ho robili dvaja ľudia – jeden prečítal hromadu knižiek o začiatku 15. storočia. A potom si vzal výpomoc z televízie Nova. Proste sa tam bavia ako týpci v roku 1403 a naraz sa bavia ako v telenovele 2020. V meste sa môžem baviť s NPCčkami, ale je to nesmierne ubíjajúce – dokola mi opakujú tú istú myšlienku. Keď vám 50 obyvateľov povie to isté (pričom si autori dali hromadu roboty, aby tú istú vetu napísali 50timi rôznymi spôsobmi a nadabovalu je veľa hlasov), už nemáte chuť na žiadne NPC viac klikať. Túto vadu Morrowind, ale ten vyšiel v roku 2002 a dialógy sa dali obsluhovať v 1 sekunde. Čítajte ďalej a zistíte prečo spomínam Morrowind :).
  • Súbojový systém. Má ist o perlu hry, originálne, neotrelé, realistické súboje, ktoré inde nenájdete. A prejdú asi tak 3-4 hodiny rozprávania deja, kým si naozaj zabojujete. Systém má byť najviac realistický – a podľa mňa je obria katastrofa. Keď na vás z kríkov vybehnú traja banditi a pes, zaujmete postavenie ako z knižky, nepreložíte nožku cez nôžku a nevyzvete psa On guard (Na stráž). Bože, to mečovanie je taká blbosť…. vidieť, že na tom robilo veľa ľudí a veľmi dlho. Keby sa na to vyflákli, hra by bola zábavnejšia. Pritom si tu evidentne niekto mýli obtiažnosť so zlou hratelnosťou. Ťažké hry sú typu Dark Souls, nie KCD.
  • Keď vás začne vťahovať dej, určite sa vám niečo bugne. Dan Vávra, hlava celého projektu, povedal, že za to nemôže, že hráči hľadajú zvláštne miesta, kde robia stojky na hlave. V skutočnosti bugy a glitche vás sprevádzajú od úplneho začiatku, keď idete len po nalinkovanej hlavnej story. V prvých pár minútach uprostred dialógu ten druhý padne do jamy alebo sa do neho zasekne nejaké NPC… a to je ešte len vizuálny glitch.
  • Ukladanie. Ako ich to len napadlo. Vlastne presne viem ako ich to napadlo. Chceli dať do hry strašný fór – predstavovali si ako sa budú hráči zvíjať od smiechu, keď sa bude ukladať chlastaním sejvovice a ako sa stane virálnou skutočná vypálená pálenka. V momente, keď sa mi po troch hodinách niečo pokašle, nemám tú sprostú sejvovicu v inventári, tak s hraním končím. Saionara. Dan Vávra strašne kritzoval ukladanie v Definitívnej verzii Mafie, ale jeho ukladací systém je oveľa horší.
  • Hlavnou mechanikou, po ktorej hráči automaticky odinštalovávajú KCD je kradnutie a odomykanie zámkov – lockpicking. Kde sa stala chyba.. je to neuveriteľná kravina. Ako som študoval na Youtube, či niečo nerobím zle, len sledujem komentáre ako to ľudia proste vzdali a odinštalovali. Hra vás pritom do toho kradnutia tak nejak núti, sú to prvé questy, keď sa hra naplno rozbehne. To kradnutie.. hra mi da napríklad úlohu ukradnúť z truhlice prsteň bordelmamy. Idem za ňou a vidím ako sa ráno ukladá k spánku. Priblížim sa k trhule a polhodinu sa pri nej trápim. Načo zdola začnú jačať NPCčka, ktoré ma nemohli vidieť. Keď sa napokon všetko podarí, zistím, že prsteň v truhle nie je… tá osoba ho proste má v inej truhle v inom dome. Zase tá istá kalvária… všetko sa podarí. A v meste ma hneď zatknú, že som niekomu ublížil. WTF? WTF?
  • Neustále nelogickosti vás prenasledujú. Už viete, že designér hry sa rozhodol ju zničiť vlastným egom. Po takých skvelých hrách ako boli Mafia, ktoré sa predsa len hrali inak ako konkurečné áčkové hry, už nevzládol svoje nápady.
  • Napríklad kôň ide nejak blbo, jazdí sa na ňom nejak naprd. Vravím si, fajn, má to byť realistické… potom narazíme do kopy kameňov a cválame na mieste. Toľko k realistickosti jazdy.
  • Hru vám chcú sťažiť (alebo otráviť) nepotrebnými hlúposťami – nutnosťou spať a jest, reputáciami s rôznymi NPCčkami… doteraz nechápem ako napríklad funguje to jedlo, keď sa otrávim aj z toho čo vyzerá čerstvo. V meste mi dá vojak fakľu, že bez nej v noci nemôžem chodiť. Okolo chodí milión NPCčiek a skoro nikto nemá fakľu – buzerujú len mňa. Samozrejme, o polnoci ma každý zdraví Dobrý deň :).
  • Hra sa pokúša vytvoriť vojnovú atmosféru, ale v meste nikto nevyzerá, že je vojna. Miestny šľachtic sa vyberie na dvojdňovú polovačku – úplne sám. Ako keby sa nechumelilo… Nechce sa mi vymenovávať hlúposti, ale každú chvíľu vám niečo kole oči. Prečo je to tak? Zamyslím sa:

Čítam výhovorku, že za fakt, že 95% hráčov KCD nikdy nedohralo môže, že rozpočet hry 35 miliónov dolárov, to boli len peniaze čo dali Poliaci vo Witcherovi na marketing. Ale to sú len plky. Hra je obrovská, má výbornú hudbu, grafiku, prostredie, spracovanie – všetko je v poriadku. Len ju ničí to, že chlapík, čo mal nad ňou dohľad, uveril vlastnej bubline.

Dan Vávra napísal pred rokmi článok 100+ dôvodov prečo neznáša Skyrim. Hovorí sa, že človek z branže nemá takto verejne hejtovať kolegov – lebo sa mu to vráti. A vrátilo. KCD je oveľa horší ako Skyrim a má aj viac chýb… a áno, aj Skyrim ma trápil bugmi, že odstrelilo niečo dôležité do textúry, poukladal som všetky sejvy a mohl som sa vrátiť na začiatok. Lenže Skyrim je výborne hrateľný a aj po rokoch ho ľudia stále hrajú.  Dan prirovnal Skyrim k škaredej žene so zhnitým dychom, s ktorou trávi čas, lebo nemá na výber. Silné slová. Kto sa ta silno vyjadruje, mal by si strážiť svoju vlastnú ženu…

Problém je v tom, že Dan je pre Čechov niečo ako Jarda Jágr. Dokázal toho strašne veľa a všetci ho obdivujú – a zaslúžene. Naozaj sa dostal tam, kde nikto iný. Lenže ten obdiv sa v hre prejavila si tak, že sa mu zamestnanci hanbili povedať, že hra sa zle hrá alebo si to inak neviem vysvetliť. Dana som voľakedy sledoval na Facebooku, mal originálne a zaujímavé posty, ale dávno som ho prestal čítať, lebo pozvoľna upadá do kverulanstva a trollovania. Želal by som mu, aby sa vrátil tam, kde bol s Mafiou.

Sledoval som dvojhodinový rozhovor s Danom a dvaja mladí moderátori boli vo vytržení – nebrali Dana ak partnera do diskusie, ale ako modlu. Usmievali sa, ako keby sa dívali na autobus plný nahých stredoškoláčiek a na všetk mechanicky prikyvovali a podlízavo pritakávali. Keď sa Dan napríkald vysmieval, že v stredoveku všetci chodili vo farebnom oblečení a nie v hnedom a šedom, spýtal by som sa, prečo teda každý rytier v KCD má blýskavé brnenie ako v Excaliburu. Tieto veci s historicou presnosťu sú ale pandorina skrinka – a tie veselé hádky s nejakou historičkou na vysokej škole sú skôr zaujímavé než, že sa človek k niečomu dopracuje.

Neviem či si v Čechách niekto trúfol napísať vyslovene zlú recenziu – keby sme takú hru mali na Slovensku, asi by sme ju tiež vychvaľovali do neba, lebo je to kopec roboty a vo svete sa o tom počulo. Dan vedie internetové fightovačky hore dole a to projektom škodí.