Multiplayer Online Battle Arena – toto vystihuje skratka MOBA. Známejšie nám to bude skôr ako DotA, čo zas predstavuje Defend of the Ancients. Nazvite si to akokoľvek, pravdou však je, že mne nie je celkom jasné, kam vlastne tento žáner zaradiť. Je to realtime stratégia? Asi nie, niečo tomu chýba. Je to RPG, tiež nie, tomu zas chýba ešte niečo viac. Je to ich mix? Možno, ale za mix RPG a RTS považujem Warcraft3. Alebo je to hack-and-slash rpg stratégia? Ktovie…

Ono, nájsť škatuľku, kam tieto hry zaradiť je trochu problematické, preto bude asi lepšie, keď ostaneme pri označeni DotA (kvôli mojej úcte k Warcraftu). Tento článok si ale kladie za cieľ akési zamyslenie nad tým, že čo dofrasa na týchto hrách je, že sú také obľúbené a úspešné. Všetko z mojej optiky, takže nijakú objektivitu nečakajte.

 

Niežeby som tých DotA hier vyskúšal dáko veľa. Hral som Dota (ach, ten Warcraft), okúsil som aj Dota 2 a čo by som to bol za mainstream, keby som si nezaklikal aj v League of Legends. Hodiny bojov, tri vyklikané myšky a nečitateľné klávesy musia mať nejaké vysvetlenie.

Akcia

Tak veru, DotA je čistá akcia. Všetko jej je prispôsobené. Príbeh, ak sa dá tak nazvať jednoduchá premisa zničenia nepriateľského chrámu, stromu života, ľadového trónu, dosaďte si, čo vám vyhovuje. Levelovanie postáv (mimochodom, spolu s nákupom a prácou s predmetmi asi najsilnejšie RPG prvky) prebieha, dalo by sa povedať, svižne. To zas udáva tempo bojom (ale i bojov).

Rozum

Už je to raz tak, lepšie dvakrát rozmýšľať než zbesilo klikať. Možnosti kombinácii hrdinov, predmetov, kúziel a taktík sú ďalšou vecou, ktoré asi hráčov (moju maličkosť určite) na MOBA hrách priťahujú. Hoci, niekedy je to dvojsečná zbraň, predsa len, človek dostane pod kurzor nového hrdinu a potom tak akurát ostatným ruinuje hru.

 

Tí ostatní…

Toto je asi najsilnejší aspekt. Ide prosti o online arény, kde sa hasíte s reálnymi ľuďmi v reálnom čase (ešte môžete byť „foreveralone“ a hrať proti AI). Nadávate si navzájom, kričíte na seba cez teamspeak, obviňujete jeden druhého zo svojej smrti alebo si vychutnávate ten pocit tímovej spolupatričnosti, keď vy „stunnete“ nepriateľského hrdinu, idete ho zmárniť, keď v tom sa zjaví „last hit spell“ nejakého babráka a vy ste radi, ak máte vôbec zlato za asistenciu. Ale teraz vážne – sociálny aspekt a schopnosť i ochota pracovať tímovo je niečo, bez čoho sa v nijakej DotA hre nedá zaobísť.

 

 

…a to ostatné

Grafika, hudba, gameplay, to sú veci, ktoré dnes už hádam ani neprekvapia. Teda, ak nehráte na nejakej desaťročnej mašine. Len to sú potom prekvapenia nemilé. Otázne je, čo si teda zahrať? Ako v každom žánri, aj v tomto je tlačenica. Našťastie, viaceré a v podstate tie najhranejšie sú zadarmo (hľadať môžete trebárs na portáli Stiahnut.sk), napríklad DotA 2, League of Legends alebo Heroes of Newerth. Osobne sa celkom teším na Blizzardom ohlásený titul Blizzard All – Stars. Ale ako to už pri Blizzarde býva, pomaly nikto nevie presné informácie o hre a už tobôž nie o presnom dátume vypustenia hry.